تبليغ از حرف تا عمل
هفته گذشته اين فرصت پيش آمد تا با مسئول بخش ارتباطات شركت پژو در اروپاي شرقي آشنا شوم. او براي لانچ كمپين تبليغاتي پژو 407 به ايران آمده بود و قصد داشت يكي از آژانس هاي تبليغاتي ايراني را براي اين مهم انتخاب كند. به همين دليل از چند آژانس پيشنهادي بازديد كرد و در نهايت فقط توانست سه آژانس را براي برگزاري يك Pitch تبليغاتي نامزد كند تا بعد از Brief اوليه، كمپين هاي پيشنهادي آنها براي پژو 407 مورد بررسي قرار گيرد.
معيارهاي انتخاب اين آقاي فرانسوي با استانداردهاي جهاني خيلي متفاوت نبود. معيارهايي نظير سابقه فعاليت، بين المللي بودن، توان ارائه كامل خدمات رسانه اي(Positioning)، پرسنل (Staff)، ساختار، گروه خلاقيت، گردش مالي و ... او شنيده بود كه شركت ها و آژانس هاي تبليغاتي بي شماري در ايران وجود دارند، اما در نهايت به اين نتيجه رسيد كه از ميان آنها تنها معدودي هستند كه مي توان رويشان حساب باز كرد. تازه از ميان اين شركت ها معدودي را مي توان يافت كه با وجود سابقه 20 سال فعاليت، گردش مالي شان از سالي 10يا 12 ميليون دلار تجاوز كند.
هنگامي كه با اكراه به اين حرف هاي نااميد كننده گوش مي دادم، ياد مطلبي افتادم كه در مورد شركت تبليغاتي DDB آمريكا خوانده بودم. اين شركت با گذشت بيش از 50 سال از زمان تاسيسش، گردش مالي سالانه قريب به 13 ميليارد دلار را در كارنامه كاريش به ثبت رسانده است.
البته مقايسه شركت هاي تبليغاتي ايراني با برترين شركت تبليغاتي جهان با توجه به محدوديت هاي ما در ايران كار چندان معقولانه اي به نظر نمي رسد، اما اين فاصله هم نمي تواند خيلي قابل توجيه باشد. DDB از ابتداي دهه 90 تاكنون 517 شير طلائي جشنواره كن را براي كارهاي مختلف، از آن خود كرده است.
فارغ از معيارهاي جالبي كه اين آقاي فرانسوي براي انتخاب سه شركت تبليغاتي داشت، اينكه به هيچ وجه راضي نمي شد، هيچ يك از مراحل طولاني انتخاب شركت نهايي براي تبليغ محصول جديد پژو را حذف كرده تا كار زودتر به نتيجه برسد، به عقيده من جالب بود. او معتقد بود كه نيمي از ارائه كار خوب تبليغاتي، Brief كردن كامل آژانس تبليغاتي توسط سفارش دهنده است.
با وجودي كه پژو كمپين آماده اي براي اجرا داشت، اما نماينده تبليغاتي آن در ايران تلاش داشت تا به هر نحو ممكن بهترين آژانس را انتخاب كند تا اين كمپين روند محلي شدن (Localize) خود را درست طي كند.
با توجه به روندي كه در مورد ارائه اطلاعات محصول به آژانس براي ما تعريف كرده بود، مطمئن هستم كه پس از انتخاب برترين آژانس تازه كار شروع مي شود. اما ترديد دارم كمپيني كه به اجرا درمي آيد، آن چيزي باشد كه پژو انتظارش را دارد.