طنز شیرین– طنز تلخ
حتما "محمد سعید الصحاف"، وزیر اطلاع رسانی ( یا به عبارتی جوزف گوبلز ) صدام حسین را در زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 یادتان هست. در حالی که همه خبرگزاری های دنیا از قریب الوقوع بودن سرنگونی صدام سخن می گفتند، صحاف هر روز در برابر دوربین های تلویزیونی ظاهر می شد و از شکست های آمریکا و پیروزی های ارتش عراق، آسمان و ریسمان می بافت. سماجت مثال زدنی این وزیر برای ادامه کارش آن هم در چند قدمی تانک های آمریکایی، باعث شده بود که او میان غربی ها شهرتی به هم بزند تا جایی که حتی سایتی نیز با عنوان "ما وزیر اطلاع رسانی عراق را دوست داریم دات کام" احداث شد ( طنز شیرین ). ایدوئولوژی "شکست ناپذیری ارتش عراق" به ابزاری تبلیغاتی تبدیل شد تا به مردم این کشور روحیه بدهد.
تاریخ ثابت کرده حتی در کشورهای دموکراتی که براساس طرد رویکردهای ایدوئولوژیک شکل گرفته اند، در زمان جنگ این رویکردها طرفداران پروپاقرصی پیدا می کنند.
بار دیگر تاریخ تکرار می شود. اما این بار در اسرائیل. حالا "قدرت بازدارنده" ارتش اسرائیل به ابزاری برای تبلیغات تبدیل شده تا بازهم به مردم و نظامیان روحیه بدهد. شاید این بچه ها که بمب های 155 میلی متری را به شعارهای ریز و درشت مزین می کنند، نمی دانند که قرار است آنها روی سر غیرنظامیان ریخته شوند. چون اصلا اثری از حزب ا... در لبنان نیست ( طنز تلخ ).
تبلیغات جنگی با پشتوانه ایدئولوژی ها هر روز ابتکار تازه ای را به ثبت می رساند که این عکس یکی از آن ابتکارات است. قضاوت در مورد درستی و نادرستی این ابتکار به عهده شما.