نظریه سرجیو زیمن
پاسخ یکی از دوستانم ( و شاید بهترین پاسخ ) به سوالاتی که در مورد شعار تبرک مطرح کردم این بود:
"سرجیو زیمن" که سال ها مدیریت بخش بازاریابی شرکت کوک ( کوکا کولا ) را بر عهده داشت در کتاب خود به نام The end of marketing as we know it، به تیزری از این شرکت اشاره می کند که آمریکایی ها عاشق آن شده بودند و هفته ها در مورد آن صحبت می کردند. اما شرکت کوک این تبلیغ را متوقف کرد. سوال این بود، چرا این شرکت پخش یک آگهی محبوب و برنده جایزه را که میلیون ها دلار خرج تهیه آن شده بود، متوقف کرد؟ زیمن می گوید:
"پاسخ آن ساده است. من آن را می دانم، زیرا همان فردی هستم که دست به این کار زدم ( پخش آگهی را متوقف کردم ). شغل من ایجاب می کرد که مردم را از منازل خود بیرون بکشم و آنان را روانه فروشگاه ها کنم تا محصولات کوکاکولا را بیشتر خریداری کنند و آن تبلیغ به هیچ وجه چنین کاری نمی کرد." زیمن در بخش دیگری آورده است: "محبوبیت هدف نیست. من مصرف نمایی را نمی خواهم – پدیده ای که طبق آن مشتریان محصول شما را دوست دارند، اما نیاز به خرید آن احساس نمی کنند."