کوکاکولا و پپسی در هند
"کوکاکولا می تواند عاملی برای کنترل جمعیت باشد."
به نظر شما این جمله یک تبلیغ است، یا ضدتبلیغ؟
هفته پیش یک نوع جنگ فرهنگی علیه کوکاکولا و پپسی در هند به راه افتاد. مراجع رسمی هند اعلام کردند که در برخی از بطری های حاوی این دو نوشیدنی سم وجود داشته است. با این حال تحلیل گران اقتصادی در غرب معتقدند که هندی ها با توسل به این نوع تبلیغ می خواهند از واردات کالاهای خارجی جلوگیری کرده و به تقویت صنایع داخلی خود بپردازند.
این رویداد من را به یاد جنجالی انداخت که سال گذشته پس از به نمایش درآمدن یک پوستر در شهر "مدرس" هند برپا شد. در این پوستر که کار یکی از عکاسان معروف هندی ( شاراد هاکسار ) است، چند کوزه آب در کنار هم و در حالی که یک پوستر تبلیغی کوکاکولا در پشت آنها قرار دارد، به چشم می خورد.
عکاس هندی که خودش یک موسسه تبلیغاتی دارد، گفت که هدفش از این کار برجسته کردن معضل کم آبی در هند بوده است. مبارزه اجتماعی ( و شاید هم اقتصادی ) علیه کوکاکولا در هند دارای سابقه ای دراز است. اما کوکاکولا از جمله شرکت هایی است که در مواجه با چنین بحران هایی ید طولایی دارد. برخی این شرکت را به آفتاب پرستی توصیف می کنند که می تواند خود را با هر محیطی وفق داده و از مشکلات به سلامت عبور کند. مدیران این شرکت معتقدند که بحران اخیر فروش محصولاتشان در هند نیز به زودی مرتفع خواهد شد.
آفتاب پرست این بار خودش را به چه رنگی در می آورد؟