بازاریابی کنتوری
می گویند "تیراژ" ناموس یک نشریه است، اما گاهی اوقات وقتی پای آگهی به میان می آید، این ناموس به حراج گذاشته می شود.
فکر می کنم یکی از روزهای تابستان سال 80 بود که خبرنگاری از یکی از رادیوهای هلند آمده بود روزنامه تا با سر دبیر در مورد وضعیت مطبوعات در ایران مصاحبه کند. سردبیر ( که کسی دیگری دم دستش نبود ) از من خواست وظیفه دیلماجی را برعهده بگیرم. ایشان که بدش نمی آمد خودی نشان دهد، در میان حرف هایش جمله ای گفت که باعث شد خبرنگار هلندی از تعجب خشکش بزند: "ما می خواهیم تیراژ روزنامه را به یک میلیون نسخه برسانیم." من کمی در ترجمه مکث کردم. می خواستم در مورد رقمی که شنیده بودم، مطمئن شوم. اما بالاخره با اکراه آن به انگلیسی برگرداندم. خبرنگار بعد از همان واکنشی که عرض کردم، به جای جواب فقط یک پوزخند محترمانه تحویلمان داد.
آن روز گذشت و تیراژ روزنامه هرگز به یک پنجم آن رقمی که سردبیر خوش اشتهایمان پیش بینی کرده بود، نرسید. تا حالا که هم که این سطور را می خوانید هیچ روزنامه ای در ایران حتی نتوانسته نصف این رکورد را در فروش نسخه هایش به ثبت برساند. البته بودند روزنامه هایی که در اوج رونق مطبوعات کشورمان ( بین سال های 79 تا 81 ) به تیراژ 400 هزار نسخه هم دست یافتند. اما موقتی بود و این رکورد دست نخورده باقی ماند.
حالا سایت های اینترنتی مدعیان جدید به حساب می آیند. این جا دیگر تیراژ ملاک عمل نیست، بلکه تعداد بازدیدکنندها مهم است. سایت های امروزی به انواع و اقسام کنتورها برای نشان دادن تعداد بازدیدکننده ها مجهز شده اند. اما یکی از سایت ها که مدعی پیشتازی در جذب بنرهای تبلیغاتی است، چند سالی است که ابتکار جالبی در مورد شماره بازدیدکنندگان خود به کار گرفته تا هم اعتباری به هم بزند و هم بازار بنرهایش را داغ کند. وقتی روی خبرهای سایت بازتاب کلیک می کنید در کنار تاریخ وساعت انتشار و کد خبر، یک عدد دیگر را می بینید که تعداد بازدید کننده های آن خبر را مشخص می کند.
سردبیر بازتاب که ظاهرا مدیریت بازاریابی آگهی های سایت را هم برعهده دارد، بر اساس آماراعلام شده از سوی Netcraft این سایت را پربیننده ترین سایت اینترنتی فارسی معرفی کرده و مدعی است که روزانه بیش از یک صد هزار بیننده اینترنتی از صفحه نخست این سایت دیدن می کنند. به صحت و سقم این ادعا کاری ندارم، اما واحد بازاریابی آگهی های این سایت تا حالا توانسته به مدد این کنتورها در عرصه جذب تبلیغات اینترنتی ( حداقل به ادعای خودش ) پیشگام باشد. "یکی از شیوه های بازاریابی تبلیغات سایت بازتاب تغییر تعرفه های تبلیغاتی در این سایت از نمایش ماهانه به نمایش روزانه است. این تغییر که با هدف به وجود آوردن زمینه مقایسه هزینه های تبلیغاتی در مطبوعات کاغذی به سایت بازتاب برای مدیران تجاری است، تاثیر قابل توجهی بر جذب آگهی اینترنتی گذاشته است."
پیشنهاد می کنم برای روشن تر شدن موضوع، توضیحی را که آقای فواد صادقی در انتهای این مطلب داده اند، مطالعه بفرمایید تا مفهوم "بازاریابی کنتوری" بیشتر جا بیفتد.
***
بازاریابی کنتوری در واقع نامی است که من روی سبک بازاریابی جذب آگهی در سایت بازتاب گذاشته ام.