روش هاي منحصر به فرد بازاريابي و فروش ايكه آ ( IKEA ) در ميان خبرگان فن بازاريابي زبان زد است. قيمت پائين و طراحي جالب، مهمترين خصوصيات محصولات ايكه آ است.

ويژگي هاي ديگري نيز وجود دارد كه علاوه بر پائين آوردن قيمت، براي مشتري نيز جذابيت ايجاد مي كند. مثلا اين كه برخي محصولات ايكه آ بدون مونتاژ به مشتري عرضه مي شود و او بايد خودش وسيله اي را كه خريده سر هم كند. اين ويژگي دو حسن دارد. اول اين كه خريداران از استفاده از وسيله اي كه خودش ساخته اند، لذت بيشتري مي برند. دوم اين كه قيمت تمام شده نيز به دليل كاهش هزينه حمل و نقل، تقليل مي يابد.

اما يكي ديگر از ويژگيهاي ديگر ايكه آ را مي توان در سايت آمريكايي اين برند سوئدي پيدا كرد. اين سايت در بخشي به نام «مسئوليت اجتماعي و زيست محيطي» محصولاتي را كه تاكنون فراخوان كرده، معرفي نموده است. برخي عيوب به گونه اي است كه آدم احساس مي كند، آنها در يك دنياي زندگي مي كنند و ما در يك دنياي ديگر ( زنده ماني ). فراخوان آنجا در زمره افتخارات به ثبت مي رسد، اما اينجا به مثابه مهر بدنامي روي پيشاني توليد كننده است. چه كسي گفته است كه در بازاريابي صداقت نه مورد استفاده دارد و نه خريدار؟

نتيجه گيري اخلاقي: جلب رضايت بالاي مشتري در محصولات ارزان هم كار زياد سختي نيست.