روزگاري مشتريان مجبور بودند فقط مخاطب باشند و آگهي هاي جور وا جور به خوردشان داده شود.

 اما بعدا ارتباط دو سويه با مشتري مطرح شد و مشتريان هم رقمي به حساب آمدند۰. حالا ديگر مشتري شده تقريبا همه كاره و بازاريابي درگيري (( Engagement marketing  به صحنه آمده است. براساس اين مفهوم كه گاهي بازاريابي مشاركتي ( Participating marketing ) هم خوانده مي شود، مشتري در شكل گيري و تكامل برند و جايگاه آن مشاركت مي كند. در اين نوع بازاريابي مشتري ديگر يك طرف منفعل نيست و به صورت فعال در توليد و برنامه بازارايابي درگير مي شود.

تومي آهونن و آلن مور موسسان يكي از آژانس هاي تبليغاتي انگليس كتابي را در اين مورد با عنوان جوامع بر برندها استيلا مي يابند تاليف كردند كه به نظرم جالب آمد. فعلا كه خود كتاب گيرمان نمي آيد تا بخوانمش ( شايد هم وسوسه مي شدم كه ترجمعه اش كنم)، اما حداقل با وبلاگ تونی آهونن كه در مورد بازاريابي است، آشنا شدم.