شعار تبلیغاتی
در يكي از جلسات كلاس تحليل پيام هاي تبليغاتي دانشگاه قرار شد كه 5 شعار تبليغاتي را معرفي كرده و مورد بررسي قرار دهيم. قبل از معرفي شعارها، ديدم كه بد نيست كمي در اين مورد قلم فرسایی کنم.
در كشور ما شعار تبليغاتي کارکرد موثری پیدا کرده و مورد استقبال قرار گرفته است. برخی از این شعار ها حتی به صورت مثل درآمده و تعمیم پیدا کرده اند ( مثل شعار صاایران، هر روز بهتر از دیروز ). شايد اين بذل توجه به دليل است كه اصولا تاريخ و زندگي ما با ادبيات و لفاظي هاي لطيف رابطه وثيقي دارد. اما سوال اين است كه آيا اين شعارها توانسته اند در جهت اهدافي كه تبليغ يك كالا درصدد دستيابي به آنها است، حركت كنند يا نه؟
شعارهاي تبليغاتي امروز خيلي مدرن تر شده اند و جا انداختن شان در ذهن مخاطب با تصوير، موسيقي و شعر تا حدي پیچیده شده است.
گفته مي شود كه شعارهاي تبليغاتي موثرترين ابزار به منظور جلب توجه افراد به يك يا چند جنبه از يك محصول يا خدمت هستند. در ابتداي جنگ جهاني اول كه تبليغات مدرن دوران كودكي خود را سپري مي كرد، شعاري تبليغاتي در انگليس معروف شد و به زودي در همه جاي دنيا بر سر زبان ها افتاد. در اين شعار تبليغاتي تلاش شده بود تا جوانان به حضور در جبهه ها تشويق شوند: كشورتان به شما نياز دارد. هنوز هم اين شعار تبليغاتي به نحوي در برخي از كشورها مورد استفاده قرار مي گيرد. مثلا در آمريكا گفته مي شود: عمو سام به شما نياز دارد، يا ارتش نيازمند شما است.
يك شعار تبليغاتي موثر معمولا:
مزاياي اصلي يك محصول يا برند را براي مشتريان بالقوه بيان مي كند
به فاصله ميان يك محصول و محصولات رقبا اشاره مي كند – البته در محدوده موانع قانوني معمول
يك توضيح موجز، مستقيم، ساده و تحريك كننده مي دهد
كنايه آميز است
يك شخصيت متمايز را براي خود اقتباس مي كند
جايگاهي موثق و باورپذير از يك برند يا محصول ارائه مي دهد
باعث مي شود كه مشتري احساس خوبي پيدا كند
نياز و خواسته را در مشتري ايجاد مي كند
سخت فراموش مي شود – در خاطره ماندگار مي شود ( چه آن را دوست داشته باشيم و چه از آن خوشمان نيايد)، به ويژه اگر با يكي از شيوه هاي ثبت در حافظه نظير يك سرود، شعر، تيزر و يا تصوير همراه شود.
برخي از شعارهاي تبليغاتي معروف:
مك دونالد: عاشقشم – I am lovin it
بي ام دبيليو: بهترين ماشين براي رانندگي – The Ultimate Driving Machine
فولكس واگن: كوچك فكر كنيد – Think small
والت ديزني: مي رم ديزني لند – I am Going to Disney World
شاید این شعارها چندان جالب جلوه نکنند، اما باید در فرهنگ زمینه خودشان مورد تحلیل قرار گیرند. این ها چند تا شعار خارجی بودند، ایرانی هایش را می توان به وفور پیدا کرد، البته فکر نمی کنم آنهایی که ماندگار شده باشند ( در جهت تبلیغ محصول یا خدمت نه من باب مزاح و تلطیف روحیه ) از تعداد انگشتان دست تجاوز کنند.