در ميان انواع و اقسام بازاريابي ها كه امروزه در كشورهاي مختلف مي توان سراغ گرفت، بازاريابي كميني ( Ambush Marketing‌ ) هم نوع جالبي است.

بازاريابي كميني از جمله رشته هاي بازايابي است كه اگرچه در ايران كاربرد زيادي نداشته، اما يكي از روش هاي رايج بازاريابي و تبليغ در كشورهاي توسعه يافته ( به خصوص در رویدادهای ورزشی ) است. بر اساس اين روش يك برند تلاش مي كند در حالي كه برندي ديگر اسپانسر يك برنامه و رويداد است، خود را به اين برنامه سنجاق كرده و بدين ترتيب و بدون اين كه عملي غيرقانوني مرتكب شده باشد، از پرداخت هر گونه حق اسپانسري معاف شود.

چند نمونه بازاريابي كميني:

در بازي هاي المپيك سال 1984 شركت كوداك حق اسپانسري پخش تلويزيوني اين بازي ها را از آن خود كرد. اين در حالي بود كه شركت فوجي در پشت پرده حضور داشت و اسپانسر غيررسمي اين رويداد جهاني شد. البته فوجي فيلم چهار سال بعد تلافي كرد و نقش قبلی كوداك را در بازي هاي المپيك جدید ( 1988 ) برعهده گرفت.

در المييك تابستاني سال 1992 كه در بارسلوناي اسپانيا برگزار شد، شركت نايك اسپانسر كنفرانس خبري تيم بسكتبال آمريكا شد، اين در حالي بود كه شركت ريباك اسپانسر رسمي اين بازي ها بود.

در بازي هاي فوتبال جام جهاني سال 1998 هم نايك توانست اسپانسري بسياري از تيم ها را برعهده بگيرد، با اين حال شركت آديداس رسما رسپانسر اين بازي ها اعلام شده بود.

حالا كشور نيوزلند دست به كار شده و درصدد است پيش از برگزاري جام جهاني راگبي درسال 2011 و جام جهاني كريكت ۲۰۱۵، با تصويب قوانيني به جنگ بازاريابي كميني برود.